Boek in detail

Brief aan beginnende leraar

Door Philippe Meirieu

 In deze persoonlijke en inspirerende brief aan toekomstige en beginnende docenten deelt Philippe Meirieu zijn diepgaande inzichten over het onderwijs. Hij schrijft over de uitdagingen van een steeds veranderend onderwijssysteem en herinnert ons aan de kern van het docentschap: de liefde voor leerlingen en het overdragen van kennis.

Met deze brief biedt Meirieu zowel steun als inspiratie voor wie aan de start van zijn loopbaan staat. Of je nu lesgeeft op een basisschool of een middelbare school, hij gidst je door de complexiteit van het vak en moedigt je aan om met passie en toewijding te blijven onderwijzen – zelfs in zwaar weer.

Philippe Meirieu (1949) is een Franstalige onderwijspedagoog, onderzoeker en schrijver. Hij is momenteel emeritus-hoogleraar aan de Universiteit Lumière-Lyon 2. Meirieu schreef meer dan dertig zeer populaire pedagogische, didactische en opvoedingsfilosofische boeken. Gedurende zijn hele loopbaan is hij altijd vol overtuiging blijven lesgeven aan leerlingen en studenten. 

Dit boek is met veel zorg tot stand gekomen door medewerkers van UCLL- expertisecentrum Art of Teaching – Job De Meyere, Kurt Monten, Johan Ardui met medewerking van Erik Meganck.  

Over de auteur

Philippe Meirieu

Phillipe Meirieu (1949) is een Franstalige onderwijspedagoog, en hoogleraar aan de Universiteit Lumière-Lyon 2. Hij staat voor de opdracht die de pedagogiek inhoudt.

Meirieu studeerde filosofie, haalde zijn lerarenbevoegdheid, gaf op basis- en middelbare scholen les, promoveerde en werd hoogleraar. Aan het eind van de jaren negentig adviseerde hij de toenmalige minister van onderwijs (Claude Allègre) over de inrichting van de lycées. Hij was enkele jaren directeur van het Franse nationale pedagogisch onderzoeksinstituut (INRP) en ook directeur van de lerarenopleiding van de Universiteit Lumière-Lyon 2. De laatste jaren is hij actief voor de Groene Partij (Les Verts). Meirieu schreef meer dan dertig boeken. Vele ervan zijn meerdere malen herdrukt. Hij trad – en treedt nog steeds – in debat met bekende politici, wetenschappers en filosofen. Zijn rol als praktisch pedagoog is (als onderwijsvernieuwer en opleider) is weliswaar uitgespeeld, maar niet die van de debater en criticus van het huidige Franse en Europese onderwijsbeleid.

In Frankrijk is Meirieu nog steeds de pedagoog bij uitstek. Hij staat voor de pedagogiek of beter nog: voor de opdracht die de pedagogiek inhoudt.