Boek in detail
Brieven aan Miyo
Door Martin Bootsma
Brieven aan Miyo biedt een unieke inkijk in het onderwijs door de ogen van een gepassioneerde leraar. In een serie brieven aan zijn stagiaire Miyo deelt Martin Bootsma zijn rijke ervaring en liefde voor literatuur. Hij toont hoe het lezen van klassieken met kinderen kan bijdragen aan diepere verbindingen en een levendige leeromgeving.
Door verhalen, persoonlijke anekdotes en wijsheden nodigt Bootsma lezers uit om samen met hem na te denken over het belang van lezen, traagheid in een snelle wereld, en de rol van de leraar als verhalenverteller. Een inspirerend boek voor iedereen die zich betrokken voelt bij onderwijs en de kracht van verhalen.
Wil je ook graag de aandacht vestigen op dit prachtige boek? Download dan de poster met ‘De negen rechten van de leraar die leest’ op A1 of A3 formaat.
Eerste brief aan Miyo
Dat lezen goed is voor kinderen hoor je vooral vaak uit de mond van mensen die overduidelijk niet van literatuur houden, waardoor je haast zou vergeten waarom het lezen van verhalen niet alleen heel leuk kan zijn, maar ook echt belangrijk is. In Brieven aan Miyo legt Martin Bootsma even enthousiast als geduldig uit hoe je als leraar kinderen aan het lezen krijgt, maar vooral ook waarom dat zin heeft. Bootsma schreef daarmee een boek dat je iedere leraar of PABO-leerling gunt. Zelf las ik het omdat ik er altijd van opknap wanneer iemand de moeite neemt om het belang van literatuur zorgvuldig te verwoorden. Modieuze argumenten zal je in deze brieven niet aantreffen. Wel veel tips voor boeken en manieren om over lezen te denken. Het is in deze tijd erg makkelijk om pessimistisch te zijn. Boeken kunnen helpen om dan toch weer in beweging te komen. Dit boek in ieder geval wel.
Over de auteur
Martin Bootsma
Martin Bootsma is ruim 25 jaar leraar in het basisonderwijs. Na een studie politicologie heeft hij gekozen voor het onderwijs. Martin was in 2011 Leraar van het Jaar in het primair onderwijs en van 2011-2014 lid van de jury Excellente Scholen. Martin is mede-oprichter, teamleider en leraar van de Alan Turingschool te Amsterdam. Sinds 2020 is Martin partner van het Education Lab, een netwerkorganisatie met als doel het ondersteunen van evidence-based onderwijsverbetering en innovatie. Daarnaast schrijft hij over leesonderwijs, geeft hij lezingen en biedt hij scholen begeleiding bij curriculumontwerp, Close Reading en het invoeren van de Enigma-aanpak.
