Klassenmanagement vanuit een interpersoonlijk perspectief
Theo Wubbels, Perry den Brok, Luce Claessens, Tim Mainhard & Jan van Tartwijk
Samenvatting
Dit boek biedt leraren zowel op de basisschool als in het voorgezet onderwijs een schat aan kennis en concrete voorbeelden om grip te krijgen op het klassenmanagement en zo effectieve leeromgevingen te creëren. Van de eerste week waarin je jezelf introduceert aan je nieuwe leerlingen tot het opbouwen van duurzame, positieve relaties met je klas, voor elk moment in het jaar kan dit boek als leidraad dienen. Zowel beginnende als ervaren leraren hebben baat bij de inzichten die gebaseerd zijn op meer dan veertig jaar wetenschappelijk onderzoek en praktijkervaring in de klas en de lerarenopleiding.
Leer hoe je op natuurlijke wijze vriendelijkheid en overwicht kunt tonen zonder je eigen stijl te verliezen. Dit boek biedt handvatten om een goede balans te vinden tussen een vriendelijk en gestructureerd klassenklimaat waarin zowel jij als je leerlingen kunnen floreren.
Met dit boek in handen leg je de basis voor een heel schooljaar vol effectieve en plezierige lessen!
Mogelijk gemaakt door:
Oefeningen en bijlagen bij dit boek per hoofdstuk
3.1 Oefening Hoe zien interacties in jouw klas(sen) eruit?
Bevat:
Invulformulier 3.1a Interacties in klas/met leerling met wie ik een positieve relatie heb
Invulformulier 3.1b Interacties in klas/met leerling met wie ik een meer problematische relatie heb
Bevat:
3.2 Observatieformulier Effectiviteit van non-verbale gedragingen van een ervaren leerkracht
3.3 Oefening Wat zegt het non-verbale gedrag?
3.4 Oefening Waar plaats je gedrag van leerkrachten in de Interpersoonlijke Cirkel?
Bevat:
3.4 Invulformulier Plaatsing gedrag in de Interpersoonlijke Cirkel
3.5 Oefening Argumenten voor en tegen bepaald gedrag, waar liggen jouw idealen?
Bevat:
3.5 Invulformulier Argumenten en situaties waarin gedrag wel of niet gewenst is.
3.6 Oefening Waar plaats je gedrag van leerlingen in de Interpersoonlijke Cirkel?
4.1 Oefening Hoe zien leerlingen jouw gedrag?
4.2 Oefening Hoeveel Invloed en Nabijheid is er in jouw gedrag?
Bevat:
Scoreformulier 4.2a Interpersoonlijke boodschap leerkracht
Scoreformulier 4.2b Interpersoonlijke boodschap leerlingen
4.3 Oefening Hoe zien de resultaten van de VIL-afname eruit?
5.1 Oefening Interpreteer ik gedrag anders bij verschillende leerlingen?
Bevat:
Invulformulieren 5.1 Interpretatie van leerlinggedrag
5.2 Oefening Hoe bouw je aan goede individuele relaties met leerlingen?
6.1 Oefening Welke complementaire reacties op Nabijheid zie je in je lessen?
6.3 Oefening Welke complementaire reacties op Invloed zie je in je lessen?
6.4 Oefening Hoe kun je non-verbaal een hoge en lage Invloed tonen?
6.5 Oefening Hoe zorg je ervoor om bij het nemen van Invloed ook een hoge Nabijheid te tonen?
Bevat:
Invulformulier 6.6 Plaatsing non-verbale boodschap in de Interpersoonlijke Cirkel
6.7 Oefening Stemmen je verbaal en non-verbaal gedrag overeen?
6.8 Oefening Hoe teken je leerkracht- en leerlinggedrag in de Interpersoonlijke Cirkel?
Bevat:
Observatieformulier 6.8 Leerkracht- en leerlinggedrag tekenen in de Interpersoonlijke Cirkel
6.9 Oefening Hoe kun je vriendelijk reageren op gedrag dat je niet wil hebben in de les?
6.10 Oefening Hoe gebruik je de complementariteitsprincipes positief?
7.1 Oefening Welk beloningen gebruik je in de les?
Bevat:
Invulformulier 7.1 Kenmerken van beloningen
7.2 Oefening Hoe bestendig je met beloningen of positieve waardering?
7.3 Oefening Hoe zwaar zijn beloningen en welke wil je gebruiken?
Bevat:
Invulformulier 7.3 Intensiteit en gebruik van beloningen
7.4 Oefening Hoe bestendig je in een simulatieles?
7.5 Oefening Hoe stuur je bij in de les?
Bevat:
Invulformulier 7.5 Kenmerken van bijsturingen
Oefening 7.6 Welke intensiteit hebben interventies om bij te sturen en welke wil je gebruiken?
Bevat:
Invulformulier 7.6 Intensiteit en gebruik van bijsturingen
Oefening 8.1 Hoe verschillen strenge en confronterende gedragingen?
Oefening 8.2 Welke regels hanteer je?
Oefening 8.3 Welke straffen en strafjes wil je gebruiken?
Bevat:
Invulformulier 8.3 Intensiteit en gebruik van straffen en strafjes